Hírek

Felejthetetlen élményekkel tértünk haza Szlovákiából

Felejthetetlen élményekkel tértünk haza Szlovákiából 2012-12-04 12:57:00

A Debreceni Rendőr Sportegyesület Nyugdíjas Szakosztályának szervezésében négynapos kiránduláson vettünk részt Szlovákiában, ahol felejthetetlen élményekben volt részünk.

2012. május 10-én, 23 fő részvételével, autóbusszal indultunk Szlovákiába. A szervező szakosztályon kívül részt vettek a kiránduláson az Atlétika és Szabadidősport Szakosztály tagjai, a Teke Szakosztály tagjai, a Lövész Szakosztályból és a Hajdú-Bihar megyei Rendőr-főkapitányságtól is csatlakoztak hozzánk dolgozók, családtagjaik és hozzátartozóik.

Utunk első megállója Kassa volt, Szlovákia második legnagyobb városa. Végig sétáltunk a Fő utcán, megtekintettük a Szent Erzsébet-dómot, az Andrássy palotát, láttuk a városi színház épületét és meghallgattuk a zenélő szökőkút harangjátékát. Második megállónk Eperjes városa, ahol szintén a belvárossal ismerkedtünk. A sétáló utcán lépten-nyomon „bolond ballagó” diákokkal találkoztunk, akik hálásak voltak, ha pénz dobtunk a kalapjukba. Eperjesen lehetőség volt megebédelni és megízlelni a szlovák konyha egyik remekét, a káposztás sztrapacskát.

Ezt követően tovább utaztunk a Jarabinára (Berkenyéd), ahol elfoglaltuk a szállásunkat. Vacsora után a Kishárs-patak mentén ismerkedtünk a faluval, mely Ólublótól 5 km-re észak-nyugatra fekszik és korábbi feljegyzések szerint 850 lakosa van.

Második napot és az ezt követő napokat is reggeli tornával kezdtük, ami igen nagy sikert aratott.

Az egyik legnépszerűbb szlovákiai program következett, amit már nagyon vártunk. Szlovákia és Lengyelország között, a Dunajec folyón fából készült tutajokon a Vörös kolostor faluból a Lesnicai kikötőig, a csodálatos kanyonon keresztül 11 km-t tettünk meg. A tutajozás végén kolbászsütés volt, miközben a gorál muzsikát hallgattunk. Ugyanezt az utat visszafelé gyalog, futva vagy kerékpározva tettük meg. Mindenki edzettségéhez mérten a neki tetsző lehetőséget választhatta. A gyönyörű napsütéses időben újra megcsodálhattuk a lenyűgöző tájat.

A tutajozás után a Szűz Mária jelenések kegyhelyét kerestük fel, mely Lubló szomszédságában található. Litmanová (Hársád) kegyhely a Mária jelenések egyik búcsújáró helye, melyen a Szűzanya először 1990. augusztus 5-én két kislánynak jelent meg. Jelenésével hitet öntött a hit és vallás iránt közömbössé vált emberekbe. Megtekintettük a hegyen álló kegyhelyet, majd ittunk a megáldott forrás vizéből, utána a szálláshelyünkre utaztunk vissza Jarabinára.  A második nap vacsora után zenés, táncos esttel fejeződött be.

A kirándulás harmadik napján a Magas-Tátra, Szlovákia első nemzeti parkjának megtekintése következett. A kitűzött túra útvonalunk a Csorba tótól a Poprádi tóig tartott. A táj szépsége elbűvölt bennünket. Az erdőből kiérve a az Omladék völgyre és a Tátra-csúcs havas koronájára tekinthettünk. Úti célunk ezután a Poprádi tó mellett található jelképes temető felkeresése, mely a Tátra azon áldozatainak, hegymászóknak és turistáknak állít emléket, akik a hegyen életüket vesztették. Sajnos a kegyeleti helyre vezető út le volt zárva.

A csapat kettévált, a többség úgy döntött, hogy „elektrickával” teszi meg a visszafelé utat, négyen pedig nekivágtunk újra a hegynek, másik útvonalon, tempósabban. Éppen leértünk a sípályákig, amikor elkezdett zuhogni az eső. Még körbejártuk a Csorba tavat és időben megérkeztünk a buszunkhoz, mely visszavitt bennünket a szállásunkra. Kellemesen elfáradtunk ismét.

Ezen a napon is nagy segítséget nyújtottak a túrázásban a nordic walking botjaink. Ismét zenés, táncos est következett a nap zárásaként.

Utolsó napon, vasárnap a borús időben és szemerkélő esőben indultunk el Lubló ősi várát megtekinteni, mely a 14. században épült és egy mészkőszirten helyezkedik el.

Majd az Ólublói falumúzeum megtekintése következett, mely Szepes és Sáros népi építészetét mutatja be. Legértékesebb darabja a szintén fából épült görög katolikus templom.

Látnivalókban gazdag, jól szervezett kirándulás után, szép képekkel, a lenyűgöző táj emlékével, feltöltődve érkeztünk haza.